خبرنگاران ریسک بالای وقوع سیل در بعضی استان ها

به گزارش اکسپرس بلاگ، تهران- خبرنگاران- پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب اعلام نمود: گزارش پیش بینی هفتگی بارش در کشور نشان می دهد وقوع سیلاب در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی و خراسان شمالی با ریسک بالا پیش بینی شده است.

خبرنگاران ریسک بالای وقوع سیل در بعضی استان ها

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، مقادیر تجمعی بارش های پیش بینی شده در هفته اول (20 الی 26 اردیبهشت) و دوم (27 اردیبهشت الی 2 خرداد) در سطح کشور، نشان می دهد که احتمال وقوع بارش در هفته اول به طور عمده در نواحی شمالی و شمال غرب کشور پیش بینی می گردد که در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی و خراسان شمالی می تواند با ریسک وقوع سیلاب همراه باشد.

همچنین با توجه به چشم انداز بارش پیش بینی شده برای هفته دوم، وقوع بارش در نواحی شمالی و بخش هایی از غرب کشور مورد انتظار است.

پیش بینی های ارائه شده در گزارش با به کارگیری نتایج حاصل از اجرای مدل منطقه ای و دریافت نتایج مربوط به مدل های جهانی پیش بینی بارش تهیه شده است.

موسسه تحقیقات آب، شرایط بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری لغایت 18 اردیبهشت ماه 1399 توسط پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب اظهار داشت: بر اساس اطلاعات بارش ثبت شده در ایستگاه های وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی 99-98 تا به امروز (18 اردیبهشت 99) متوسط بارش کشور حدود 301 میلیمتر بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته 18.2 میلیمتر (6 درصد) کاهش و نسبت به متوسط 51 ساله اخیر، 76.3 میلیمتر (34 درصد) افزایش نشان می دهد.

شرایط بارش سال آبی جاری در مقایسه با سال آبی گذشته در بیشتر مناطق غربی، شمال و شمال غرب کشور، کاهش داشته و در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور با افزایش همراه بوده است.

شرایط بارش کشور در سال آبی جاری نسبت به متوسط بلندمدت (51 ساله) به جز در بعضی از مناطق جنوب غرب و مرکزی کشور، در سایر نواحی افزایش نشان می دهد. به طوری که بارش تجمعی از ابتدای مهرماه 1398 لغایت 18 اردیبهشت 1399 برای سال آبی جاری، دوره مشابه در سال گذشته و متوسط 51 سال گذشته به تفکیک حوضه های آبریز اصلی کشور نشان می دهد که میزان بارش تجمعی از ابتدای سال آبی تا به امروز در مقایسه با سال آبی گذشته، در حوضه های آبریز دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه به ترتیب 16، 16، 27 درصد کاهش داشته و در حوضه آبریز فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم به ترتیب 13، 46 و 5 درصد افزایش داشته است.

همچنین شرایط بارش سال آبی جاری در مقایسه با متوسط 51 سال اخیر، در همه حوضه های آبریز درجه یک، افزایش داشته است.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3666

به "خبرنگاران ریسک بالای وقوع سیل در بعضی استان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ریسک بالای وقوع سیل در بعضی استان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید